Γιατί χρειαζόμαστε άλλους ανθρώπους για να είμαστε ευτυχισμένοι

στις

Η ψυχολογία λέει ότι μέρος του προεπιλεγμένου τρόπου λειτουργίας της ανθρώπινης φύσης είναι να είσαι κοινωνικός. Και υπάρχει μία θεωρία ότι οι άνθρωποι έχουν μια έμφυτη (και πολύ ισχυρή) ανάγκη να ανήκουν κάπου, γιατί είναι ένα υπερκοινωνικό είδος – και το νευρικό μας σύστημα περιμένει να έχει άλλους γύρω μας. Ενώ σύμφωνα με τη βιολογία, τη νευροεπιστήμη, την ψυχολογία και πολλά άλλα, τα σώματά μας τείνουν να λειτουργούν καλύτερα όταν δεν είμαστε μόνοι.

img_quem_somos

Ακόμη και άνθρωποι που μας αρέσουν πολύ μπορούν να μας προκαλέσουν και να μας ‘τρελάνουν’, αλλά στο τέλος της ημέρας ισχύει η παροιμία «δεν μπορώ να ζήσω μαζί τους, δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτούς».

Για πολλούς ανθρώπους τα τελευταία χρόνια είναι στιγμές δοκιμασίας. Και διχασμός. Μαλώνουμε με τους πολιτικούς, τους γείτονες, την οικογένεια, φίλους, μέσα ενημέρωσης, γνωστούς και αγνώστους που δεν έχουμε καν συναντήσει ποτέ, χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αλλά οι άνθρωποι, όπως μας λένε οι επιστήμονες, προορίζονται να είναι γύρω από άλλους ανθρώπους (ακόμη και με αυτούς με τους οποίους δεν συμφωνούμε πάντα). Γιατί η μοναξιά έχει συνδεθεί με χειρότερα αποτελέσματα σωματικής και συναισθηματικής υγείας και φτωχότερη ευημερία. Επιπλέον, η έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης μπορεί να επηρεάσει άμεσα τις δυνατότητές μας να βιώσουμε την ευτυχία. Είμαστε φτιαγμένοι για να αναζητούμε πραγματικά κοινωνική συντροφιά και κατανόηση.

Εδώ είναι όλοι οι λόγοι για τους οποίους:

1. Το να είμαστε γύρω από άλλους ανθρώπους μας κάνει πιο υγιείς.

Φυσιολογικά, η έλλειψη συστήματος κοινωνικής υποστήριξης είναι στην πραγματικότητα πηγή χρόνιου στρες για το σώμα μας. Μελέτες δείχνουν ότι όταν οι άνθρωποι αισθάνονται πιο μόνοι έχουν υψηλότερα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης . Και αυτός ο τύπος χρόνιου στρες αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και άλλες προκλήσεις για την υγεία και την ευεξία. Αντίθετα, οι σχέσεις μπορούν να ενθαρρύνουν συμπεριφορές που είναι καλές και για εμάς (όπως η σωστή διατροφή και η άσκηση).

Είναι λοιπόν λογικό οι μελέτες να δείχνουν ότι το να έχεις λιγότερους κοινωνικούς δεσμούς σχετίζεται με περισσότερες καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και μειωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού, καθώς και με χειρότερη ανάρρωση όταν πρόκειται για αυτά τα προβλήματα υγείας.

Έρευνα που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1970 δείχνει ότι τα άτομα με πιο αδύναμα κοινωνικά δίκτυα πεθαίνουν στην πραγματικότητα νεότερα (για οποιαδήποτε αιτία) από τα άτομα που έχουν πιο εκτεταμένα κοινωνικά δίκτυα. Μια πιο πρόσφατη ανασκόπηση 148 μελετών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κατά μέσο όρο η ύπαρξη ισχυρότερων κοινωνικών δεσμών αύξησε την πιθανότητα συνολικής επιβίωσης ενός ατόμου έως και 50 τοις εκατό.


2. Ο εγκέφαλός μας φαίνεται να λειτουργεί καλύτερα όταν δουλεύουμε μαζί.

Υπάρχει ένας αυξανόμενος όγκος στοιχείων που υποδηλώνουν ότι ο εγκέφαλός μας λειτουργεί καλύτερα όταν αλληλεπιδρούμε με άλλους και βιώνουμε συντροφικότητα . Αυτό σύμφωνα με ένα άρθρο ανασκόπησης του 2015 που δημοσιεύτηκε από μια ομάδα Φινλανδών νευροεπιστημόνων στο περιοδικό Neuron. «Η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι από τις πιο περίπλοκες λειτουργίες που εκτελούν οι άνθρωποι (και ο εγκέφαλός τους). Ωστόσο, η αλληλεπίδραση συνήθως φαίνεται εκπληκτικά εύκολη», γράφουν οι συγγραφείς.

Η έρευνα δείχνει, για παράδειγμα, ότι η ακρόαση και η συμμετοχή σε μια συνομιλία δύο ατόμων είναι στην πραγματικότητα λιγότερο διανοητική επιβάρυνση για τον εγκέφαλο από το να δίνουμε ή να ακούμε έναν μονόλογο, παρόλο που αυτό που καταλαβαίνουμε για τον τρόπο επεξεργασίας της γλώσσας θα υποδηλώνει διαφορετικά. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα αλληλεπιδρώντας με άλλους παρά παρατηρώντας.

3. Ψυχολογικά, προτιμάμε να περνάμε τη ζωή όχι μόνοι.

Η ψυχολογία λέει ότι μέρος του προεπιλεγμένου τρόπου λειτουργίας της ανθρώπινης φύσης είναι να είσαι κοινωνικός. Μία θεωρία υποστηρίζει τα εξής: οι άνθρωποι έχουν μια έμφυτη (και πολύ ισχυρή) ανάγκη να ανήκουν κάπου. Μερικά βασικά επιχειρήματα (που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Psychological Bulletin το 1995) είναι στοιχεία που δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κοινωνικούς δεσμούς κάτω από τις περισσότερες συνθήκες – και οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να αποφύγουν να σπάσουν αυτούς τους δεσμούς, αν μπορούν.

Ένας άλλος τρόπος να το σκεφτούμε είναι η κοινωνική βασική θεωρία , η οποία υποδηλώνει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναμένει πρόσβαση στις κοινωνικές σχέσεις. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτές οι συνδέσεις βοηθούν στη μείωση των πιθανών κινδύνων που μπορεί να αντιμετωπίσει κάποιος (σκεφτείτε την «ασφάλεια σε αριθμούς») και μειώνουν την προσπάθεια που απαιτείται όταν πρόκειται για μια ποικιλία σεναρίων (αν ο στόχος είναι η κατασκευή ενός καταφυγίου, υπάρχει κυριολεκτικά λιγότερη δουλειά για κάθε άτομο αν το κάνουν δύο άτομα).

Πειράματα έδειξαν ότι το να κρατάς απλά το χέρι κάποιου άλλου μειώνει τη συναισθηματική απόκριση ενός ατόμου στον εγκέφαλο σε μια αντιληπτή απειλή. (Το αποτέλεσμα ήταν ακόμη μεγαλύτερο αν το χέρι του ατόμου που κρατούσατε ήταν του συζύγου.) Ένα άλλο συχνά αναφερόμενο πείραμα διαπίστωσε ότι τα άτομα στην πραγματικότητα αντιλαμβάνονταν έναν λόφο πιο απότομο αν στέκονταν μόνοι τους στο κάτω μέρος σε σύγκριση με όταν στέκονταν στο κάτω μέρος με έναν φίλο. «Απλώς το να έχεις ένα άλλο άτομο εκεί και να είσαι παρόν, που εμπιστεύεσαι και νιώθεις ασφαλής, κάνει τον κόσμο να μοιάζει με λιγότερο απαιτητικό μέρος», λένε οι ερευνητές.


4. Όταν είμαστε δίπλα σε ανθρώπους που μας ‘προκαλούν’, μας μεταμορφώνουν.

Τι γίνεται λοιπόν με τον συνάδελφο που δεν μπορεί να σταματήσει να κηρύττει τις πολιτικές του απόψεις; Ή τον καλύτερο φίλο του φίλου σας που απλά δεν αντέχετε να είστε κοντά; Είναι καλό όταν οι σχέσεις μας προκαλούν, λένε οι ψυχολόγοι

Μπορούν να μας βοηθήσουν να επεκτείνουμε το status quo μας και το πώς βλέπουμε τον κόσμο, εξηγούν. Αυτές οι στιγμές «τρέλας» και πρόκλησης θεωρούνται πραγματικά ως ευκαιρίες για ανάπτυξη και μεταμόρφωση, που μπορεί τελικά να είναι μια πιο οδυνηρή πηγή διαρκούς ευτυχίας.

Αυτό συμβαίνει επειδή το να έχουμε ποικίλες συναισθηματικές εμπειρίες – συμπεριλαμβανομένου του αισθήματος της θλίψης, του θυμού, του άγχους ή του εκνευρισμού – διευρύνει επίσης την ικανότητά μας να νιώθουμε καλά, εξηγούν. Και είναι απολύτως φυσιολογικό για τους στενότερους συγγενείς και τους φίλους μας να είναι αυτοί που το κάνουν.

Η εξαίρεση είναι όταν τα αρνητικά μιας σχέσης ξεπερνούν τα οφέλη της. Να είστε προσεκτικοί εάν μια σχέση ενθαρρύνει κακές συνήθειες ή προκαλεί στενοχώρια. Μια κακή σχέση είναι χειρότερη από την απουσία σχέσης όσον αφορά την υγεία.

Η συμβουλή τους για να καρπωθείτε τα οφέλη των κοινωνικών σας δεσμών: Να είστε ευγνώμονες για τις σχέσεις σας (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σας προκαλούν).

Έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που είναι πιο ευγνώμονες τείνουν να είναι πιο ευτυχισμένοι, τείνουν να είναι πιο ικανοποιημένοι από τις σχέσεις τους, τείνουν να είναι λιγότερο ευάλωτοι σε διάφορες σωματικές ενοχλήσεις, τείνουν να είναι πιο ανθεκτικοί όταν περνάνε στιγμές άγχους και είναι πιο καλύτερα σε σύγκριση με ανθρώπους που είναι λιγότερο ευγνώμονες, λέει. «Προσέξτε να παρατηρήσετε ποιος γύρω σας συμβάλλει στην καλοσύνη στη ζωή σας και εκφράστε το πραγματικά λέγοντας ευχαριστώ».

Και να θυμάστε, είναι καλό να έχετε λίγο χρόνο και «εσείς» όταν το χρειάζεστε. Όλοι χρειαζόμαστε χρόνο για τον εαυτό μας για να ξεκουραστούμε, να αποσυμπιεστούμε και να σκεφτούμε οτιδήποτε συμβαίνει στη ζωή μας. Μας επαναφορτίζει όταν έρθει η ώρα να αντιμετωπίσουμε (και να αγκαλιάσουμε) τον υπόλοιπο κόσμο ξανά.