Ευτυχία σε απλά βήματα

στις

Τι θα χρειαζόταν για να είστε ευτυχισμένοι; Μια ικανοποιητική καριέρα, ένας μεγάλος τραπεζικός λογαριασμός ή ο τέλειος σύντροφος; Σκεφτείτε, όμως, τι θα γινόταν αν δεν χρειαζόσαστε τίποτα από αυτά για να είστε ευτυχισμένοι! Τι θα γινόταν αν μπορούσατε να βιώσετε την ευτυχία από μέσα – ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στη ζωή σας; Πολλοί λένε ότι δεν εξαρτάται από επιτεύγματα, στόχους, χρήματα, σχέσεις ή οτιδήποτε, άλλο υπάρχει «εκεί έξω».

leona-lewis

→ Η ενσυνειδητότητα έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει την ψυχολογική και κοινωνική ευημερία, καθώς και τη σωματική υγεία.

→ Για να μειώσετε το άγχος σας, βάλτε μια ειδοποίηση στο κινητό σας που θα σας υπενθυμίζει να πάρετε μερικές αναπνοές. Δεν χρειάζονται υπερβολές. Ακόμα και ένα λεπτό είναι αρκετό.

→ Αυτό που είναι πιο ωφέλιμο, είναι να επιδιώκουμε την αληθινή σύνδεση με τους άλλους. Δεν είναι ο γάμος ή ένα συγκεκριμένο είδος σχέσης που θα μας κάνει ευτυχισμένους. Η μεγαλύτερη παρανόηση όσον αφορά την ευτυχία, ότι είναι προορισμός (πχ ένα πτυχίο ή ένας γάμος ή ένα παιδί). Ότι φτάνεις εκεί και τελείωσες. Όχι, η ευτυχία είναι ένα ταξίδι.

→ Μην προσπαθείτε να φανείτε αντάξιος απέναντι στις προσδοκίες της κοινωνίας όσον αφορά την ευτυχία, γιατί πάντα θα υπάρχει κάτι καλύτερο. Θα είστε συνεχώς στο κυνήγι. Ενώ όσα πραγματικά έχουν σημασία είναι πράγματα που σε ευχαριστούν από μόνα τους. Αυτά τα πράγματα δεν αθροίζονται με την πάροδο του χρόνου. Απλώς τα ζεις. Είναι πολύτιμα από μόνα τους.

Μήπως φέρνουν τα χρήματα την ευτυχία; Εξαρτάται από το πόσα χρήματα έχει κάποιος. Αν δεν έχει καθόλου χρήματα, ζει κάτω από το όριο της φτώχειας και δεν μπορεί να καλύψει βασικές ανάγκες, τότε τα χρήματα μπορούν να επηρεάσουν το αίσθημα της ευτυχίας μας. Αλλά για τους περισσότερους από εμάς τα χρήματα δεν αγοράζουν την ευτυχία. Μόλις φτάσει κάποιος σε ένα σημείο που μπορεί να καλύψει τις βασικές του ανάγκες, σύμφωνα με έρευνες, τα χρήματα δεν φαίνεται να έχουν τη σημασία που νομίζουμε. Ο διπλασιασμός ή ο τριπλασιασμός του μισθού δεν βοηθάει και πολύ.

→ Πολλές φορές πιστεύουμε ότι, για να γίνουμε πιο ευτυχισμένοι, πρέπει να αλλάξουμε τις συνθήκες που ζούμε, αλλά συχνά δεν είναι οι συνθήκες μας που έχουν σημασία. Είναι η νοοτροπία μας, οι συμπεριφορές μας και οι επιλογές μας.

→ Ξεκινήστε τη μέρα σας σημειώνοντας μερικά πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες ή που προσμένετε να συμβούν. Αν αυτό σας φαίνεται κουραστικό, μπορείτε απλώς να σκεφτείτε νοερά προς αυτή την κατεύθυνση πριν αποκοιμηθείτε. Οι έρευνες δείχνουν ότι το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και μειώνει την αρτηριακή πίεση.

→ Οι έρευνες δείχνουν πως η σωματική άσκηση επηρεάζει και το πώς νιώθουμε. Ας μην αγχωνόμαστε οι λιγότερο αθλητικοί, νέες έρευνες δείχνουν ότι ακόμα και πέντε λεπτά αερόβιας άσκησης είναι αρκετά για να κάνουν τη διαφορά στη διάθεσή μας.

Το να βοηθάμε τους άλλους συμβάλλει στην ευτυχία μας με διάφορους τρόπους, π.χ. με την αύξηση της αίσθησης του νοήματος και της ικανοποίησης από τη ζωή, την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής μας. Μπορεί επίσης να μειώσει το άγχος. Δοκιμάστε να συμμετέχετε σε εθελοντικές οργανώσεις ή να κάνετε κάποια δωρεά.

Οι κοινωνικές επαφές αυξάνουν το αίσθημα του ανήκειν, βοηθούν στην αντιμετώπιση πιθανών ανθυγιεινών συνηθειών ή τραυμάτων. Μετά τη δουλειά, αντί να καθίσετε να δείτε τηλεόραση, δοκιμάστε ακόμα και το πιο απλό, π.χ. να κουβεντιάσετε στο τηλέφωνο με κάποιον φίλο.

→ Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε πως οι άνθρωποι με μεγαλύτερο αίσθημα ευτυχίας είναι αυτοί που διεκδικούν και παλεύουν για προβλήματα όπως η κλιματική αλλαγή και οι κοινωνικές ανισότητες. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως οι άνθρωποι που αισθάνονται ευτυχισμένοι είχαν το συναισθηματικό σθένος να παλέψουν για τα προβλήματα του κόσμου. Σε αντίθεση, οι δυστυχισμένοι άνθρωποι μπορεί να αγχώνονταν, π.χ., για την κλιματική αλλαγή, αλλά δεν είχαν την ενέργεια να διαμαρτυρηθούν, να γράψουν επιστολές ή να αναλάβουν δράση με κάποιον τρόπο.

→ Τέλος, η ανθρώπινη επαφή είναι ένας άλλος μεγάλος παράγοντας που βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό την αίσθηση της ευτυχίας. Σύμφωνα με έρευνες, η κοινωνική σύνδεση μπορεί πραγματικά να μας κάνει να νιώσουμε πιο ευτυχισμένοι απλώς και μόνο με το να βρισκόμαστε κοντά με άλλους ανθρώπους και να περνάμε χρόνο μαζί τους. Αυτή τη στιγμή γίνεται πολύς ντόρος για την αυτοφροντίδα, δηλαδή το να αφιερώνεις χρόνο στο να κάνεις πράγματα για τον εαυτό σου, αλλά οι έρευνες δείχνουν ότι δεν βοηθάει αρκετά. Αυτό που οδηγεί στην ευτυχία είναι η εστίαση στους άλλους. Οι άνθρωποι που κάνουν δωρεές είναι πιο ευτυχισμένοι από εκείνους που δεν κάνουν. Το να κάνετε αυθόρμητα κάτι καλό για κάποιον άλλο, όχι από υποχρέωση ή επειδή αισθάνεστε ότι πρέπει, αλλά επειδή το επιλέγετε, είναι ένας πραγματικός τρόπος για να ενισχύσετε την ευτυχία σας.