Η ευτυχία είναι περίπου 40% γενετική, αλλά μπορείτε να ελέγξετε 3 βασικά στοιχεία — δείτε πώς να αισθάνεστε πιο ευτυχισμένοι κάθε μέρα

στις

Η ευτυχία είναι περίπου 40% γενετική, αλλά μπορείτε να ελέγξετε 3 βασικά στοιχεία — δείτε πώς να αισθάνεστε πιο ευτυχισμένοι κάθε μέρα

Μερικοί άνθρωποι φαίνονται να γεννιούνται με μια πιο χαρούμενη, ανέμελη διάθεση από άλλους, και η έρευνα δείχνει ότι —ναι— κάποια από την αίσθηση της ευεξίας σας μπορεί να βρίσκεται στα γονίδιά σας. Αλλά μόνο εν μέρει. 

Τα γονίδιά σας αποτελούν περίπου το 40% της ικανότητάς σας να είστε ευτυχισμένοι, λέει η ψυχοθεραπεύτρια Susan Zinn στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια. 

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αν δεν γεννηθήκατε με συγκεκριμένα γονίδια, προορίζεστε να είστε δυστυχισμένοι. Η Zinn λέει ότι «είναι εντελώς δυνατό να επανασυνδέσουμε τον εγκέφαλό μας με την ευτυχία», επειδή το υπόλοιπο 60% της ευτυχίας εξαρτάται από τον τρόπο ζωής και άλλους περιβαλλοντικούς παράγοντες. 

Τύποι ευτυχίας

Η ευτυχία τυπικά καθορίζεται από τρία κύρια συστατικά, σύμφωνα με την Zinn:

  • Ικανοποίηση ζωής. Αυτό συνήθως συνδέεται με θετικά συναισθήματα που βασίζονται σε προηγούμενες, παρούσες και προβλεπόμενες μελλοντικές εμπειρίες. Συγκεκριμένα, το παρελθόν σας μπορεί να επηρεάσει τη μελλοντική ικανοποίηση από τη ζωή με το πώς πλαισιώνετε το μέλλον στο μυαλό σας. Για παράδειγμα, εάν υποφέρατε από τραύμα στο παρελθόν, τότε μπορεί να πιστεύετε ότι το μέλλον σας δεν θα είναι ικανοποιητικό επειδή οραματίζεστε τα χειρότερα σενάρια. 
  • Νιώθετε δέσμευση με αυτό που κάνετε κάθε μέρα. Είτε πρόκειται για τη δουλειά, είτε για τις σχέσεις είτε για τον ελεύθερο χρόνο σας, είναι σημαντικό να νιώθετε ότι επενδύεται στους ανθρώπους με τους οποίους περνάτε χρόνο, στην καριέρα σας ή στα χόμπι σας.
  • Έχετε νόημα και σκοπό στη ζωή. Αυτό μπορεί να περιγραφεί ως αίσθημα ότι αυτό που κάνετε στη ζωή είναι σημαντικό, ότι έχετε στόχους ή φιλοδοξίες ή ίσως αυτό που κάνετε βοηθάει τους άλλους.

Υπάρχει γονίδιο ευτυχίας;

Η έρευνα δείχνει ότι μπορούμε να κληρονομήσουμε πολλά γνωρίσματα, όπως η αισιοδοξία, η αυτοεκτίμηση και η ευτυχία. Οπότε με αυτή τη λογική, ναι, υπάρχουν γονίδια που μπορεί να σε προδιαθέτουν για μια πιο χαρούμενη διάθεση.

Για παράδειγμα, μια μελέτη του 2011 βρήκε πολλά υποσχόμενα στοιχεία ότι τα άτομα με μια συγκεκριμένη μορφή του γονιδίου που ονομάζεται 5-HTTLPR ανέφεραν υψηλότερη ικανοποίηση από τη ζωή. 

Και μια μελέτη ορόσημο το 2016 που συνέδεσε επίσημα την ευτυχία με τη γενετική αφορούσε το DNA σχεδόν 300.000 ανθρώπων. Οι ερευνητές εντόπισαν τρεις συγκεκριμένες γενετικές παραλλαγές που σχετίζονται με την ευεξία και την ευημερία. Αλλά ανακάλυψαν, επίσης, ότι αυτές οι γενετικές παραλλαγές δεν ήταν ο μόνος παράγοντας. Η αλληλεπίδραση γενετικής και περιβάλλοντος συνέβαλε επίσης στην ευτυχία.  

Μπορείς να μάθεις να είσαι πιο ευτυχισμένος;

Παρά τη γενετική σας προδιάθεση, υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορείτε να μάθετε να είστε πιο ευτυχισμένοι, ακόμη και σε δύσκολες στιγμές. Ορισμένα χαρακτηριστικά, όπως η ανθεκτικότητα, μπορούν να καλλιεργηθούν με την πάροδο του χρόνου.

Ακολουθούν μερικοί πρακτικοί τρόποι για να επιλέξετε την ευτυχία:

  • Γίνε εθελοντής. Το να κάνεις κάτι για τους άλλους δεν εστιάζεις τόσο στον εαυτό σου και μπορεί να σε κάνει να νιώθεις καλά, σύμφωνα με έρευνα του 2020. Ακόμα κι αν δεν μπορείτε να δεσμεύσετε χρόνο σε τακτικό πλαίσιο να γίνετε εθελοντές, σκεφτείτε μικρά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε άλλους, όπως να μαζέψετε είδη παντοπωλείου για κάποιον που δεν μπορεί να τα προμηθευτεί μόνος του.
  • Κάντε άσκηση. Η σωματική δραστηριότητα δεν είναι μόνο χρήσιμη για το σώμα σας – είναι επίσης εξαιρετική για το μυαλό σας, λέει η ψυχοθεραπεύτρια Susan Zinn. Η κίνηση βοηθά στην απελευθέρωση της ντοπαμίνης που δίνει καλή αίσθηση στο νου μας. Οι τρέχουσες οδηγίες συνιστούν 150 λεπτά μέτριας σωματικής δραστηριότητας την εβδομάδα, η οποία μειώνεται σε 30 λεπτά, πέντε ημέρες την εβδομάδα. 
  • Σωστή θρέψη. Μια υγιεινή διατροφή μπορεί να έχει τεράστια επίδραση στην αυτοπεποίθηση, την υγεία και την επακόλουθη ευτυχία σας. Αν αναρωτιέστε τι είδους τρόφιμα να φάτε, μια μελέτη του 2012 διαπίστωσε ότι μια φυτική διατροφή μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή σας. Επιπλέον, η δίαιτα DASH και η μεσογειακή διατροφή συνιστώνται ιδιαίτερα από τους διατροφολόγους. 
  • Βγείτε στη φύση. Η φύση σας βοηθά να αισθάνεστε ταπεινοί σε ό,τι υπάρχει γύρω σας στη φύση, μειώνει το άγχος και σας βοηθά να αισθάνεστε πιο συνδεδεμένοι με τον κόσμο, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή, λέει η Zinn. 
  • Δείξτε ευγνωμοσύνη και εξασκηθείτε στην καλοσύνη. Ένας τρόπος για να το κάνετε αυτό, σύμφωνα με την Zinn: Κρατήστε ένα βάζο καλοσύνης με ένα σημειωματάριο και στυλό κοντά. Όλοι στο σπίτι μπορούν να γράψουν καλές πράξεις που έχουν κάνει σε μια δεδομένη εβδομάδα ή που έχουν κάνει άλλοι γι ‘αυτούς. Στο τέλος της εβδομάδας, μπορείτε να επιλέξετε τι να κάνετε με τις σημειώσεις στο βάζο, όπως να τα διαβάσετε δυνατά. 
  • Χαρίστε το γέλιο σας. Οι άνθρωποι που μπορούν να βρουν χιούμορ ακόμη και στις πιο σκοτεινές ή πιο τρελές περιστάσεις είναι συχνά σε θέση να τονώσουν την ευτυχία τους .
  • Συντονιστείτε στο νόημα και την πνευματικότητα. Ο διαλογισμός, η θρησκεία, η πίστη σε μια υψηλότερη δύναμη ή η σύνδεση με μια υψηλότερη συνείδηση ​​μπορεί να βοηθήσει να δοθεί ένα μεγαλύτερο αίσθημα σκοπού στη ζωή.
  • Κάντε ένα διάλειμμα από τα social media. Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να φαίνονται σαν μια ευκαιρία να συνδεθείτε με άλλους, μπορεί στην πραγματικότητα να προκαλέσουν ισχυρότερα συναισθήματα μοναξιάς.  Μια μεγάλη μελέτη του 2019 σε μαθητές ηλικίας 18 έως 30 ετών βρήκε μια συσχέτιση μεταξύ της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της αίσθησης απομόνωσης. Για κάθε 10% αύξηση των αρνητικών εμπειριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι χρήστες ανέφεραν κατά μέσο όρο 13% αύξηση των συναισθημάτων απομόνωσης. 
  • Βγείτε με τον εαυτό σας σε ένα ραντεβού. Ενώ κάνοντας κάτι που σας αρέσει μπορεί να φαίνεται προφανές, σπάνια έχετε την ευκαιρία να κάνετε ακριβώς αυτό που θέλετε. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είχαν ποτέ μια περίοδο για να σκεφτούν μόνο τις προτιμήσεις τους. Κατά τη διάρκεια της ώρας που είστε μόνοι σας αναρωτηθείτε, «Τι θέλω πραγματικά να κάνω;» Πάρτε τον εαυτό σας για να δείτε μόνοι σας μια ταινία ή να δείτε μια νέα έκθεση μουσείου. Ή, αν θέλετε να μείνετε μέσα, μαγειρέψτε μόνοι σας το αγαπημένο σας γεύμα. Επίσης, το να είσαι μόνος σου δίνει την ευκαιρία να καλλιεργήσεις τη σχέση σου με τον εαυτό σου. Χρησιμοποιήστε τη δυσφορία που νιώθετε ως ευκαιρία για να μάθετε για τον εαυτό σας. Σκεφτείτε τι σας έρχεται όταν είστε μόνοι. Για παράδειγμα, μπορείτε να το κάνετε αυτό γράφοντας για τις αξίες, τις προτιμήσεις, τις αντιπάθειες και τα τρέχοντα συναισθήματά σας.

Έχεις λοιπόν επιλογή. Δεν είναι διαφορετικό από το να αποφασίσεις τι να φορέσεις ή τι φαγητό να παραγγείλεις. Όσον αφορά την ευτυχία, μπορούμε να κάνουμε πολλά γι’ αυτή.