Πώς να γίνετε πιο έξυπνοι: 18 συνήθειες για να ενισχύσετε τη νοημοσύνη σας

στις

Το ξέρατε ότι μπορούμε να γίνουμε εξυπνότεροι σε κάθε ηλικία; Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι η εξυπνάδα μας καθορίζεται και ολοκληρώνεται στην πρώτη μας νιότη.  Κι όμως πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι μπορούμε να γίνουμε εξυπνότεροι σε κάθε ηλικία, αρκεί να ακολουθήσουμε κάποιες από τις συνήθειες που βοηθούν σε αυτόν τον σκοπό.

brain-2

 

Ο κάθε άνθρωπος έχει τον δικό του βαθμό ευφυΐας. Δεν είναι όλοι το ίδιο έξυπνοι. Μία έρευνα επιστημόνων όμως  δείχνει δυο ενδιαφέροντα πράγματα. Το πρώτο είναι πως ο εγκέφαλος των έξυπνων ανθρώπων όντως διαφέρει και το δεύτερο είναι πως μπορούμε να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας για να γίνουμε πιο έξυπνοι.

Η επικεφαλής της έρευνας Dr Ulrike Basten και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν πως ο εγκέφαλος των ανθρώπων με πιο υψηλό IQ έχει διαφορετικές ενώσεις από τους υπόλοιπους που τους επιτρέπει να απορροφούν περισσότερες πληροφορίες πιο εύκολα και να απορρίπτουν τις άσχετες πληροφορίες. Η έρευνα έδειξε ακόμα πως με ειδικές ασκήσεις μπορούμε να τονώσουμε τον εγκέφαλο μας και να αυξήσουμε το IQ μας.

Ιδού οι 18 τρόποι για να βελτιωθούμε:

«Είναι πολύ ευκολότερο να είσαι πολυδιαβασμένος από το να είσαι έξυπνος»

Σαίξπηρ

Διαβάστε βιβλία και διαβάστε πολύ!

Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι όσο νωρίτερα μαθαίνει ένα άτομο να διαβάζει και όσα περισσότερα διαβάζει, τόσο αυξάνονται οι γνωστικές δεξιότητες που αναπτύσσει. Το διάβασμα βιβλίων βελτιώνει τη μνήμη μας και μας κάνει πιο έξυπνους.

Ενημερωθείτε με προσοχή

Πολλοί πιστεύουν ότι όταν ενημερώνονται καθημερινά για τα πάντα εξασκούν το μυαλό τους. Στην πραγματικότητα το μπερδεύουν με τον κυκεώνα άχρηστων πληροφοριών που το βομβαρδίζουν. Οι ειδικοί προτείνουν να κάνουμε συνδρομή στα μέσα που εμπιστευόμαστε ή σε αυτά που σχετίζονται άμεσα με τα ενδιαφέροντα μας.

Κάντε παρέα με έξυπνους ανθρώπους ή ακολουθήστε άτομα που «έχουν κάτι να πουν»

Δεν λένε, δείξε μου τον φίλο σου να σου πως ποιος είσαι; Η παρέα με έξυπνους, επιτυχημένους ανθρώπους μας εμπνέει και μας κινητοποιεί να κυνηγήσουμε το καλύτερο για τον εαυτό μας. Η διαφορετικότητα των απόψεων που αυτή μας προσφέρει, ακονίζει το πνεύμα μας και ευφραίνει την ψυχή μας.  Επίσης, ακολουθείστε άτομα που βρίσκετε ενδιαφέροντα τα όσα έχουν κατά καιρούς να πουν, στα κοινωνικά δίκτυα και σας ενδιαφέρει η άποψη τους. Με αυτό τον τρόπο, θα έχετε πάντα άμεση πρόσβαση σε οτιδήποτε ενδιαφέρον λαμβάνει χώρα, ενώ μπορείτε να κάνετε αντίστοιχες εγγραφές «συνδρομής» σε ειδησεογραφικά Μέσα, σελίδες αφιερωμένες στην τεχνολογία και τις επιστήμες, κ.ο.κ.

Κάντε κάτι καινούργιο καθημερινά

Η απόφαση να κάνουμε κάτι καινούργιο κάθε μέρα, μας βγάζει από τον μικρόκοσμο μας και διευρύνει τις προοπτικές μας. Η εκμάθηση νέων πραγμάτων μας κάνει περισσότερο ευέλικτους και ευπροσάρμοστους στα αναπάντεχα γεγονότα της ζωής.

Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια

Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι τα επιτραπέζια παιχνίδια μας κάνουν εξυπνότερους. Βελτιώνουν τη λογική σκέψη ενθαρρύνουν την εκμάθηση και μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης άνοιας ή Αλτζχάιμερ.

Καταγράψτε τα επιτεύγματα σας

Μια λίστα με όσα έχετε καταφέρει είναι το αντίθετο της λίστας με εκείνα που θέλετε να πετύχετε στο μέλλον. Η πρώτη λίστα είναι ιδιαίτερα σημαντική, επειδή ενθαρρύνει την ευτυχία και την αυτοπεποίθηση σας, βασικά συστατικά της νοημοσύνης.

Μάθετε μια ξένη γλώσσα

Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι που μιλούν περισσότερες από δύο γλώσσες είναι πιο έξυπνοι. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας βελτιώνει τις γνωστικές μας δυνατότητες. Βοηθά επίσης στο να κρατήσει τον κίνδυνο της άνοιας μακριά.

Εξηγείστε τις γνώσεις σας

Για να είστε σίγουροι ότι καταλαβαίνετε αυτά που μαθαίνετε, προσπαθήστε να τα εξηγήσετε στους άλλους. Αυτό αποτελεί ένα από τα βασικά βήματα της τεχνικής του Φάινμαν, που μας διδάσκει πώς να μαθαίνουμε τα πάντα γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά. Το παραπάνω αποδεικνύει, γιατί οι φοιτητές που έχουν αναλάβει το διάβασμα των συμφοιτητών τους είναι πιο έξυπνοι από τους υπόλοιπους.

Εξασκηθείτε στην ενσυνειδητότητα  (Mindfulness)

Η ενσυνειδητότητα αφορά την ικανότητα συγκέντρωσης στην τρέχουσα χρονική στιγμή χωρίς σκέψεις και κρίσεις. Καλλιεργείται με τον καθημερινό διαλογισμό, τις βαθιές ανάσες που οξυγονώνουν τον εγκέφαλο, ηρεμούν τους χτύπους της καρδιάς και επιτρέπουν την απόσταση από το παρελθόν και το μέλλον.

Γράψτε τις σημειώσεις σας στο χαρτί

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που γράφουν τις σημειώσεις τους στο χαρτί συγκρατούν τις νέες πληροφορίες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και είναι σε θέση να κατανοήσουν καλύτερα τις καινοτομικές ιδέες. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια χρονοβόρα διαδικασία, ωστόσο εξαιρετικά σημαντική, αφού σε αυτήν μεταξύ άλλων επαφίεται η κατανόηση που έχουμε για τα πράγματα.

Παίξτε video games δράσης

Πρόσφατη μελέτη απέδειξε ότι οι άνθρωποι που παίζουν video-παιχνίδια έχουν καλύτερες δυνατότητες στη λήψη αποφάσεων αλλά και στη συγκέντρωση τους σε έναν στόχο. Τα video-παιχνίδια μας βοηθούν να ξεχωρίζουμε γρηγορότερα και χωρίς λάθη την σωστή απάντηση σε κάθε ερώτηση.

Πιείτε καφεΐνη

Το δίχως άλλο πρόκειται για το πιο διαδεδομένο διεγερτικό σε ολόκληρο τον κόσμο. Η καφεΐνη βοηθά τη συγκέντρωση μας και βελτιώνει τη διάθεση μας.

Ασκηθείτε τακτικά

Η άσκηση βοηθά στην ανάπτυξη της νοημοσύνης μας με πολλούς τρόπους. Βελτιώνει τη συγκέντρωση, τη μνήμη και την παραγωγικότητα μας. Ακόμα και όταν είμαστε παιδιά, η άσκηση είναι βασική για την γνωστική μας ανάπτυξη.

Ονειρευτείτε με τα μάτια ανοιχτά

Αυθόρμητες γνωστικές λειτουργίες, όπως το να ονειρευόμαστε με τα μάτια ανοιχτά, μας βοηθούν να έχουμε βαθιά σκέψη, μεγάλη φαντασία και απροσμέτρητη δημιουργικότητα. Όταν το μυαλό ταξιδεύει, υποσυνείδητα ξεδιαλύνει τις πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει στο μυαλό του.

Κοινωνικοποιηθείτε

Οι επιστήμονες έχουν καταλήξει εδώ και καιρό στο συμπέρασμα ότι η κοινωνικοποίηση μας με άλλους ανθρώπους, όχι μόνο μας κάνει εξυπνότερουςμ αλλά διατηρεί και την εξυπνάδα μας στο πέρασμα των χρόνων. Μια σχετική μελέτη μάλιστα έχει αποδείξει ότι η συναναστροφή μας με την οικογένεια και τους φίλους βελτιώνει τη μνήμη μας.

Χρησιμοποιήστε τον online χρόνο σας με σύνεση

Η ενασχόληση μας με το Διαδίκτυο μπορεί να αποδειχτεί μεγάλο χάσιμο χρόνου. Κι αυτό γιατί στην εποχή που όλοι μας περνάμε πολλές ώρες online, είναι πολύ εύκολο να διασπάται συνεχώς η προσοχή μας. Οι ειδικοί συστήνουν να περιδιαβαίνουμε στο Διαδίκτυο με σύνεση, να καταγράφουμε δηλαδή τις προτεραιότητες μας όσον αφορά τις δραστηριότητες μας στον κυβερνοχώρο και να τις εκπληρώνουμε με τη σειρά της σημασίας τους.

Σχεδιάστε ή ζωγραφίστε

Ασκήστε και δυναμώστε το μυαλό σας ξεκινώντας σχέδιο ή ζωγραφική που αναπτύσσουν τη νοημοσύνη μας. Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά που ασχολούνται με την τέχνη μαθαίνουν γρηγορότερα τα μαθήματα τους, έχουν καλύτερες επικοινωνιακές ικανότητες και μεταδίδουν ευκολότερα τις ιδέες τους στους άλλους.

Ταξιδέψτε όσο πιο συχνά μπορείτε

Μπορεί ο κορωνοϊός να έχει περιορίσει σημαντικά τα ταξίδια, ωστόσο η αλήθεια είναι ότι μας κάνουν εξυπνότερους. Οι εγκέφαλοι των ανθρώπων που ταξιδεύουν συχνά και εκθέτουν τους εαυτούς τους σε περιβάλλοντα που δεν είναι οικεία, παράγουν περισσότερους νευρώνες λόγω της προσδοκίας τους για νέες εμπειρίες.

Πηγή: developgoodhabits.com


ΥΓ Ενσυνειδητότητα ή επίγνωση, είναι το αντίθετο της α-συνειδητότητας. Σημαίνει ότι βγαίνουμε από τον αυτόματο πιλότο και ανακτούμε τον έλεγχο της προσοχής μας, και σε μεγάλο βαθμό της ζωής μας. Ο πρωτοπόρος επιστήμονας στην ενσυνειδητότητα και δημιουργός του παγκόσμια αναγνωρισμένου προγράμματος Μείωση Άγχους Μέσω Ενσυνειδητότητας (MBSR), Jon Kabat-Zinn, ορίζει την ενσυνειδητότητα ως “την με πρόθεση παρατήρηση της εμπειρίας μας στο παρόν, χωρίς κριτική (περιέργεια).” Ο ορισμός αυτός συμπυκνώνει τα βασικά “συστατικά” (δεξιότητες) της ενσυνειδητότητας.

Α-συνειδητότητα

Σας έχει συμβεί να οδηγείτε πηγαίνοντας κάπου και φτάνοντας στον προορισμό σας να συνειδητοποιείτε ότι δεν θυμάστε τίποτα από τη διαδρομή; Ή αρχίζετε να τρώτε ένα πακέτο πατατάκια σερφάροντας στο ίντερνετ και κάποια στιγμή, διαπιστώνετε ότι το μόνο που είχε απομείνει στα χέρια σας είναι ένα άδειο πακέτο;

Αυτά, είναι μερικά μόνο παραδείγματα απουσίας της συνειδητότητας ή αλλιώς α-συνειδητότητας. Μιας κατάστασης νοητικής περιπλάνησης του νου και που ταυτόχρονα μας βάζει στον λεγόμενο «αυτόματο πιλότο». Έρευνα δείχνει ότι ο νους “ταξιδεύει” κατά μέσο όρο 47% του ξυπνητού μας χρόνου. Το διάστημα αυτό η προσοχή μας είναι απορροφημένη σε αναμνήσεις από το παρελθόν, σε σενάρια για το μέλλον, αξιολογήσεις ή αυτοκριτική και ουσιαστικά “απουσιάζουμε” πλήρως ή μερικώς από την εμπειρία μας στο παρόν. Όντας σε αυτή τη νοητική κατάσταση, λειτουργούμε από συνήθεια ή/και αντιδραστικά και άρα, “αυτόματα”. Η παραπάνω έρευνα καταλήγει επίσης στο συμπέρασμα ότι όσο περισσότερο ο νους είναι “απών” από το παρόν, τόσο λιγότερο νιώθουμε ευτυχισμένοι.    Επιπλέον στον τεχνολογικά υπέρσυνδεδεμένο κόσμο που σήμερα ζούμε σήμερα, είναι πολύ εύκολο να “ξεχνιόμαστε” για ώρες σερφάροντας α-συνείδητα στο ίντερνετ ή σκρολάροντας στα social media.