Έξι κρίσιμες δεξιότητες για τη σημερινή νεολαία στην εποχή της παγκοσμιοποίησης

στις

Τα παιδιά και οι ενήλικες πρέπει να αναπτύξουν έξι σημαντικές δεξιότητες για να μπορέσουν να επιτύχουν στη σύγχρονη παγκόσμια οικονομία.

th

 

Αυτή η ιδέα προέρχεται από δύο καθηγήτριες στις ΗΠΑ, την καθηγήτρια της ψυχολογίας Kathy Hirsh-Pasek & την ειδική στην ψυχολογία των παιδιών Roberta Golinkoff που μελέτησαν πώς μαθαίνουν οι άνθρωποι, και έγραψαν ένα βιβλίο: «Becoming Brilliant: What Science Tells Us About Raising Successful Children.»

Οι καθηγήτριες υποστηρίζουν ότι πρέπει να αλλάξουν τα εκπαιδευτικά συστήματα πολλών χωρών σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ. Λένε ότι τα σύγχρονα σχολεία πρέπει να βοηθήσουν τους ανθρώπους να αναπτύξουν ένα ευρύτερο σύνολο δεξιοτήτων εκτός από την απλή ανάγνωση και τα μαθηματικά. Όλες αυτές οι δεξιότητες ξεκινούν με το γράμμα C.

Αυτές είναι:

★ Συνεργασία (Collaboration) : η ικανότητα να συνεργάζεστε με άλλους, να έχετε κοινωνικό-συναισθηματικό έλεγχο και να σχηματίζετε κοινότητες.

Επικοινωνία (Communication) ν: η ικανότητα ανάπτυξης ισχυρών δεξιοτήτων ανάγνωσης, γραφής, ακρόασης και γλώσσας.

Περιεχόμενο (Content) : Οι ικανότητες σε διάφορους θεματικούς τομείς, αλλά και στο να μαθαίνουμε πως να μαθαίνουμε (η εκμάθηση της μάθησης).

Κριτική σκέψη (Critical thinking) : η ικανότητα να συλλέγουμε πληροφορίες με έξυπνο τρόπο και να ζυγίζουμε αν είναι σωστά τα αποδεικτικά στοιχεία τους.

Δημιουργική καινοτομία (Creative innovation) : η ικανότητα χρήσης των πληροφοριών με νέους τρόπους και την επίλυση προβλημάτων.

Εμπιστοσύνη (Confidence) : η ικανότητα να μαθαίνουμε από την αποτυχία και πως να επιμένουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα.

Με αυτές τις δεξιότητες, παιδιά και ενήλικες μπορούν να λειτουργήσουν καλύτερα στον 21ο αιώνα, λένε οι δύο συγγραφείς.

╰┈➤ Τι είναι επιτυχία στην εκπαίδευση;

Ως πρώτο βήμα, η Hirsh-Pasek προτείνει να επανεξετάσουμε τι σημαίνει επιτυχία στην εκπαίδευση. Λέει ότι η περισσότερη εκπαίδευση επικεντρώνεται επί του παρόντος στην ανάγνωση, τη γραφή και τα βασικά μαθηματικά. Το αποτέλεσμα είναι, υποστηρίζει, πολλοί άνθρωποι να βλέπουν την εκπαιδευτική επιτυχία με στενό τρόπο: μια καλή βαθμολογία σε ένα τεστ ανάγνωσης ή μαθηματικών.

Ένα πρόβλημα με αυτήν την άποψη είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν να είναι παπαγάλοι και όχι άνθρωποι. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι μαθαίνουν να απομνημονεύουν και να επαναλαμβάνουν, αλλά δεν μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά, να βρίσκουν πληροφορίες ή να συνεργάζονται.

Γι΄αυτό, η Hirsh-Pasek θέλει να ορίσει την εκπαιδευτική επιτυχία με ευρύτερο τρόπο. Υποστηρίζει ότι η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύει στην ανάπτυξη ανθρώπων που θα είναι οι δημιουργοί, οι συνεργάτες και οι πολίτες του μέλλοντος.

╰┈➤ Πώς όμως μαθαίνουν οι άνθρωποι;

Η Hirsh-Pasek και η συν-συγγραφέας του βιβλίου, Roberta Golinkoff, λένε ότι εμπνεύστηκαν από τις αλλαγές στην εκπαίδευση στον Καναδά και σε μερικές άλλες χώρες. Αποφάσισαν λοιπόν να μελετήσουν την επιστήμη της μάθησης.

Με άλλα λόγια, αντί να σκεφτούν πώς διδάσκουν καλύτερα οι δάσκαλοι, προσπάθησαν να σκεφτούν πώς μαθαίνουν καλύτερα οι μαθητές.

Η Hirsh-Pasek περιγράφει τι βρήκαν.

«Το πιο σημαντικό πράγμα στη μάθηση, ειδικά στη γλώσσα, αλλά ακόμη και σε άλλα πράγματα, είναι να έχετε μια καλή σχέση με το άτομο από το οποίο μαθαίνουμε. Είμαστε άνθρωποι και το επικοινωνιακό μας πλεονέκτημα ως άνθρωποι είναι να είμαστε κοινωνικά πλάσματα. »

Η ιδέα, λέει η Hirsh-Pasek, είναι η εξής: Τα ανθρώπινα όντα δεν θα είναι ποτέ σε θέση να απομνημονεύσουν πληροφορίες όσο ένας υπολογιστής.

Αυτό που κάνουν καλά οι άνθρωποι είναι να δουλεύουν μαζί σε ομάδες ή να συνεργάζονται. Άλλωστε, είμαστε κοινωνικά πλάσματα.

Γι’ αυτό η Hirsh-Pasek λέει ότι η συνεργασία είναι το σημείο εκκίνησης για την ανθρώπινη μάθηση. Η συνεργασία είναι επίσης μια πολύ επιθυμητή δεξιότητα τόσο σε δουλειές του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα.

╰┈➤ Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε;

Μερικά καλά νέα είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να οικοδομήσουν τις δεξιότητές τους της συνεργασίας – καθώς και τις άλλες δεξιότητες που συνιστούν οι συγγραφείς – καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Η Hirsh-Pasek συνιστά στους μαθητές να αξιολογήσουν τον εαυτό τους για να καταλάβουν τι ικανότητες έχουν. Αναρωτηθείτε: πόσο καλά μπορώ να συνεργαστώ με άλλους; Πόσο καλά επικοινωνώ; Σκέφτομαι κριτικά; Πόσο πρόθυμος είμαι να κάνω λάθη;

Εάν πρέπει να ενισχύσετε μια ικανότητα, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να εξασκηθείτε, υποστηρίζει η Hirsh-Pasek.

«Δεν θα γίνεις ποτέ καλύτερος στην ομιλία αν δεν κάνεις ομιλίες. Δεν θα γίνεις ποτέ καλύτερος στα γαλλικά, δεν θα γίνεις ποτέ καλύτερος στα κινέζικα, αν δεν τα εξασκήσεις! Και αν δεν έχεις άλλο άτομο μαζί για να τα εξασκήσεις ».

Έτσι, εάν θέλετε να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας στα αγγλικά, σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους μπορείτε να αναπτύξετε σχέσεις με τον καθηγητή των αγγλικών σας ή με φίλους που μιλούν αγγλικά.

Τέλος, η Hirsh-Pasek προσθέτει ότι οι μαθητές πρέπει να μάθουν να αναζητούν εμπειρίες που θα τους βοηθήσουν να μάθουν. Προτείνει λοιπόν να είναι δημιουργικοί και κυρίως να μην φοβούνται να μπερδευτούν. Η μάθηση συμβαίνει όταν οι άνθρωποι κάνουν λάθη.