10 Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

στις

Από το 1992 και κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου γιορτάζεται επίσημα η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Ο Π.Ο.Υ., περιγράφει την Ψυχική Υγεία ως μια κατάσταση συναισθηματικής ευεξίας, στην οποία το άτομο είναι ικανοποιημένο από τα προσωπικά του επιτεύγματα, μπορεί να εργαστεί παραγωγικά και είναι σε θέση να προσφέρει στην κοινότητα και όχι απλώς η απουσία μίας ασθένειας.

world-mental-health-day

Η ψυχική υγεία αποτελεί  «κλειδί» για μια καλύτερη ζωή. Είναι αδύνατο, εξάλλου, να ζήσουμε καλά, εάν δεν είμαστε υγιείς τόσο σε σωματικό όσο και ψυχικό και συναισθηματικό επίπεδο. Ας φροντίσουμε την ψυχή μας, όπως φροντίζουμε το σώμα μας.

Εκτός από την κατάθλιψη άλλες νοητικές δυσλειτουργίες είναι οι αγχώδεις διαταραχές, οι διαταραχές σκέψης και προσωπικότητας, όπως για παράδειγμα η σχιζοφρένια, οι γνωσιακές διαταραχές, όπως η νόσος Alzheimer και οι διαταραχές κατάχρησης ουσιών.  

Ως παράγοντες κινδύνου κακής ψυχικής υγείας θεωρούνται, επίσης, η απομόνωση και η αποξένωση, το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, οι κακές κοινωνικές συνθήκες, η ανεργία, ο πόλεμος, οι φυλετικές διακρίσεις και το εργασιακό στρες.

Η προαγωγή της ψυχικής υγείας και η πρόληψη της κακής ψυχικής υγείας επικεντρώνεται στο άτομο, στην οικογένεια και στην κοινωνία, με την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων και τη μείωση των παραγόντων κινδύνου. Η ολιστική σχολική προσέγγιση μπορεί να βελτιώσει την προσαρμοστικότητα, να μειώσει τον εκφοβισμό και τα συμπτώματα κατάθλιψης. Επιπλέον, στο εργασιακό περιβάλλον, οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ατομικής ικανότητας και τη μείωση των παραγόντων άγχους, αυξάνουν την υγεία και την οικονομική ανάπτυξη.

Τι πρέπει να κάνουμε;

  • Να σεβόμαστε τις ελευθερίες του εαυτού μας και των άλλων και να φροντίζουμε τον εαυτό μας και το περιβάλλον.
  • Να βιώνουμε, εκφράζουμε, αναγνωρίζουμε τα συναισθήματά μας- όπως αγάπη, χαρά, φόβο, θυμό, θλίψη, πένθος- και να τα ρυθμίζουμε, χωρίς να παρασυρόμαστε από αυτά.
  • Να αναπτύσσουμε και να διατηρούμε ικανοποιητικές διαπροσωπικές σχέσεις, να ερωτευόμαστε, να δημιουργούμε φιλίες.
  • Να κατανοούμε τα συναισθήματα των άλλων (ενσυναίσθηση), χωρίς να τα συγχέουμε με τα δικά μας.
  • Να εκφράζουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας.
  • Να αντιμετωπίζουμε παραγωγικά στρεσογόνα γεγονότα ζωής και να βιώνουμε μια αποτυχία χωρίς να καταρρέουμε.
  • Να προσαρμοζόμαστε σε περιόδους-ορόσημα της ζωής μας, όπως η εφηβεία, ο γάμος, η γέννηση ενός παιδιού, η συνταξιοδότηση, και τις να απολαμβάνουμε.
  • Να συμμετέχουμε ενεργά στην κοινωνία – ως εργαζόμενοι, εθελοντές, γονείς, φίλοι, μαθητές, αθλητές, πολίτες κ.α. Να νιώθουμε ότι ανήκουμε, προσφέρουμε, παράγουμε, είμαστε χρήσιμοι και σημαντικοί.

Το μήνυμα είναι ένα: Δεν υπάρχει υγεία χωρίς ψυχική υγεία.