Πώς θα ξεπεράσουμε το χωρισμό

στις

Η απογοήτευση από μία σχέση και κυρίως ο χωρισμός είναι πολύ δύσκολο να ξεπεραστούν. Όμως γνωρίζοντας την ψυχολογική κατάσταση που μας θα αντιμετωπίσουμε και κάποια σημεία κλειδιά που πρέπει να προσέξουμε, οι διεργασίες του χωρισμού μπορούν να ολοκληρωθούν ποιο ανώδυνα αλλά και χωρίς να αφήσουν κατάλοιπα.

couple-agreeing-to-divorce-2

Τα συναισθήματα μετά το χωρισμό είναι πολύ έντονα και επηρεάζουν περισσότερο την συμπεριφορά μας. Τα συναισθήματα αυτά πρέπει να εκφραστούν, γιατί όταν τα κρύβουμε ή προσπαθούμε να μειώσουμε την έντασή τους, τόσο περισσότερο παρατείνουμε τον χρόνο εμφάνισής τους. Επίσης σημαντικό είναι τα συναισθήματα να εκφράζονται την κατάλληλη στιγμή, όταν προκαλούνται ώστε να μην πραγματοποιείται η διαδικασία μεταφοράς τους ή απόκρυψης τους. Η σωστή διαχείριση και κυρίως έκφραση των συναισθημάτων θα βοηθήσει ώστε να ολοκληρωθεί καλύτερα η διεργασία του χωρισμού.

Επίσης πολύ σημαντικό είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή η κατάσταση της απογοήτευσης και της στενοχώριας δεν θα είναι μόνιμη. Μετά από ένα διάστημα έντονων συναισθημάτων όλοι επανερχόμαστε στα φυσιολογικά συναισθήματα τα οποία δεν είναι τόσο έντονα μπορούμε και ελέγχουμε καλύτερα. Βέβαια το διάστημα αυτό είναι διαφορετικό από άτομο σε άτομο και από περίπτωση σε περίπτωση. Όσο πιο γρήγορα αποδεχτούμε την νέα κατάσταση τόσο πιο γρήγορα θα την ξεπεράσουμε.

Ο χωρισμός είναι πάντα μια καλή ευκαιρία για ανανέωση του εαυτού μας και τον καθορισμό νέων στόχων. Θα πρέπει να ορίσουμε το χωρισμό σαν την έναρξη μια νέας ζωής και όχι σαν το τέλος των πραγμάτων. Μπορούμε να εστιάσουμε την προσοχή σας σε κάποια χόμπι ή στον επαγγελματικό τομέα. Νέοι στόχοι για τον εαυτό μας, περιποίηση της εξωτερικής μας εμφάνισης, το να ξεκινήσουμε γυμναστική είναι πράγματα που θα μας βοηθήσουν να ανεβάσουμε το ηθικό μας.

Τα παρακάτω βήματα διευκολύνουν τη διεργασία του χωρισμού και μας βοηθούν να ξεπεράσουμε πιο γρήγορα τα στάδιά του.

  1. Διακόπτουμε πλήρως κάθε επαφή

Δεν χρειάζεται να είμαστε φίλοι ή να έχουμε επικοινωνία. Η φιλία μπορεί να πραγματοποιηθεί όταν θα έχουν επουλωθεί τα συναισθήματα του χωρισμού. Μπορεί να δυσκολευόμαστε να διακόψουμε εντελώς τις σχέσεις, μας όμως με αυτό τον τρόπο προστατεύουμε τον εαυτό μας θέτοντας υγιή όρια. Αν πρέπει να παραμείνουμε σε επαφή εξαιτίας των παιδιών ή άλλων κοινών υποχρεώσεων, γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια σαφής διαφορά μεταξύ του να συμπεριφερόμαστε φιλικά από το να είμαστε φίλοι. Η αληθινή φιλία σημαίνει ότι δύο άνθρωποι νοιάζονται για την ευημερία του άλλου, όταν οι σχέσεις τελειώνουν δεν είναι σίγουρο ότι και τα δύο μέρη μπορούν να παρέχουν πραγματικά αυτή τη στήριξη ενώ έχουν πληγωθεί. Η προσδοκία ότι κάποιος ο ποίος δεν μας φέρθηκε καλά στη σχέση μπορεί να γίνει καλός φίλος μπορεί να μας πληγώσει περισσότερο.

2. Αφήνουμε στην άκρη τις προσδοκίες

Πολλές φορές δεν συνειδητοποιούμε ότι το μέγεθος του πόνου που βιώνουμε κατά τη διάρκεια του χωρισμού δεν οφείλεται στη σχέση που είχαμε πραγματικά αλλά στις προσδοκίες που είχαμε για τη σχέση μας. Δεν θέλουμε πίσω τη σχέση μας αλλά θρηνούμε αυτό που νομίζαμε ότι μπορούμε να έχουμε, αν τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Μεγαλύτερη οδύνη μπορεί να προκαλέσει η αλλαγή των προσδοκιών και η εγκατάλειψη των ονείρων που είχαμε κάνει για αυτή τη σχέση που δεν υπήρχε στην πραγματικότητα. Σχεδόν όλες οι σχέσεις είναι ιδανικές στο ξεκίνημά τους αλλά το σύνολο των βιωμάτων μας έως την διάλυση αποτελεί την αλήθεια, πρέπει να εστιάσουμε σε αυτά.

3. Αφήνουμε στην άκρη την φανταστική εξιδανίκευση της σχέσης

Επειδή όταν χωρίζουμε το μυαλό μας προσπαθεί να θεραπεύσει τα έντονα συναισθήματα, οι οδυνηρές αναμνήσεις συχνά μετατοπίζονται στο παρασκήνιο και επιλεκτικά θυμόμαστε μόνο τις καλές στιγμές. Ξεχνάμε τον πραγματικό χαρακτήρα του πρώην συντρόφου μας και τον εξιδανικεύουμε όπως θα θέλαμε να είναι. Μια καλή στρατηγική για να ξεπεράσουμε τις αυτές τις στιγμές είναι να σημειώσουμε ότι οδυνηρό συνέβη και να το επαναλαμβάνουμε στον εαυτό μας. Προσπαθούμε να θυμόμαστε τις άσχημες αναμνήσεις μέχρι να υποχωρήσουν τα οδυνηρά συναισθήματα. Σκοπός δεν είναι να διατηρήσουμε το θυμό μας αλλά να θυμόμαστε τους λόγους για τους οποίους τελείωσε η σχέση μας. Εάν ξεχάσουμε αυτά τα αρνητικά γεγονότα θα προχωρήσουμε προς την συγχώρεση, αλλά για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τον χωρισμό θα πρέπει πρώτα να αναγνωρίσουμε και να αποδεχτούμε ότι αρνητικό περάσαμε.

4. Συμβιβαζόμαστε με το παρελθόν

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ενεργούν με την πρόθεση να πληγώσουν απευθείας κάποιον άλλο, γενικά επιλέγουν να αισθάνονται οι ίδιοι καλύτερα. Τίποτα δεν πονάει περισσότερο απο το να αγαπάμε κάποιον ο οποίος μας βλάπτει. Όταν κάποιος προδίδει την εμπιστοσύνη που του δείξαμε είναι επίσης οδυνηρό. Όταν κάποιος μας αντιμετωπίζει ανεπαρκώς ή μας προκαλεί κάτι βλαβερό η φυσική αντίδραση είναι να θυμώσουμε μαζί του. Ο θυμός μας βοηθάει να συνειδητοποιήσουμε καταστάσεις αρνητικές για εμάς και μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία αποδοχής μιας νοσηρής σχέσης. Όμως όταν διατηρούμε την οργή και την αγανάκτηση απο τις εμπειρίες του παρελθόντος, ουσιαστικά τις μεταφέρουμε στο μέλλον.  Θα πρέπει να επανεκτιμήσουμε τα συναισθήματά μας. Η συγχώρεση δεν αφορά μόνο την κακή συμπεριφορά. Το να αφήσουμε κάποιον να περιορίσει την ικανότητά μας να προοδεύσουμε και να ασκεί έλεγχο στη ζωή μας αφορά την συναισθηματική ελευθερία μας. Μαθαίνουμε να συγχωρούμε γεγονότα που συνέβησαν όταν εστιαζόμαστε μακριά απο αυτά και συγκεντρωνόμαστε στην προοπτική των ανθρώπων που εμπλέκονται. Είναι στη φύση μας να βλέπουμε τα  γεγονότα από τη δική μας οπτική και το αντίκτυπο των πράξεών μας είναι για τους άλλους δευτερεύουσας σημασίας. Πολλές φορές η άποψη κάποιου τρίτου μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τα γεγονότα καλύτερα και να συνειδητοποιήσουμε που βρισκόμαστε.

5. Γνωρίζουμε ότι θα εξακολουθεί να υπάρχει αγάπη

Η αγάπη δεν μπορεί να θεωρηθεί λάθος συναίσθημα όταν θα χωρίσουμε. Αν έχουμε βιώσει συναισθήματα έντονα είμαστε πολύ τυχεροί. Όταν είμαστε ώριμοι αναγνωρίζουμε ότι μόνο τα συναισθήματα αγάπης δεν επαρκούν για να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει μια σχέση. Πολλοί είναι οι παράγοντες που θα επηρεάσουν το κατά πόσο μπορεί μια σχέση να ευδοκιμήσει. Μια σχέση που δεν λειτουργεί δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αισθήματα αγάπης. Μερικές φορές ο μόνος τρόπος για να αφήσουμε κάποιον να προχωρήσει είναι να διακόψουμε τη σχέση μας. Η αγάπη εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου. Αφού χωρίσουμε πρέπει την ρομαντική αγάπη που νοιώθουμε στην αρχή να την εξελίξουμε περιλαμβάνοντας την φροντίδα και την συμπόνια. Αυτό θα διευκολύνει τη διαδικασία επούλωσης.  Η αποδοχή του πόνου μπορεί να θεωρηθεί σαν μετάβαση και να ελαφρύνει λίγο τα αρνητικά συναισθήματα. Οι σχέσεις που έχουμε στη ζωή μας διαρκούν για πάντα ως προς τη μνήμη μας, τα συναισθήματά μας και τα μαθήματα που πήραμε μέσα από αυτές.

6. Μαθαίνουμε να αγαπάμε περισσότερο τον εαυτό μας

Το να απομακρυνθούμε από μια σχέση που δεν λειτουργεί είναι το πιο δύσκολο μέρος. Αν πιστεύουμε ότι αξίζουμε να είμαστε σε μια σχέση με κάποιο που μοιράζεται τις ίδιες αξίες και μας συμπεριφέρεται καλά σεβόμαστε τον εαυτό μας. Αν η σκέψη αυτή μας φαίνεται δύσκολη όταν αμφιβάλουμε για τον εαυτό μας και έχουμε χαμηλή αυτοεκτίμηση.  Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να χρειαστούμε βοήθεια από κάποιο ειδικό. Η αυτο-συγχώρεση είναι πολύ σημαντικό μέρος του σεβασμού προς τον εαυτό μας. Εκ των υστέρων μπορεί να νιώθουμε ότι υπήρχαν πράγματα που μπορούσαμε να είχαμε διαχειριστεί διαφορετικά, αλλά είναι αδύνατο να γνωρίζουμε τα αποτελέσματά τους. Αν κατηγορούμε τον εαυτό μας είναι μάταιη σπατάλη ενέργειας που προκαλεί αρνητικά συναισθήματα και καθυστερεί την διαδικασία επούλωσης.

7. Μαθαίνουμε από τα λάθη μας και προχωράμε μπροστά

Οι σχέσεις με τους άλλους μας βοηθούν να δούμε τους εαυτούς μας πιο ξεκάθαρα. κάθε σχέση μας αντανακλά το τι δίνουμε στον έξω κόσμο. Ας επιλέξουμε να μετατρέψουμε τον πόνο σε κέρδος. Κάθε σχέση μπορεί να μας διδάξει για τον εαυτό μας και να μας δώσει μεγαλύτερη σαφήνεια για το τι χρειαζόμαστε για να είμαστε ευτυχισμένοι. Αν αναγνωρίζουμε τι πήγε στραβά και έχουμε τη διορατικότητα να αντιληφθούμε το ρόλο μας σε μία σχέση θα είμαστε σε θέση να κάνουμε κάτι διαφορετικό. Αλλαγές στη δική μας συμπεριφορά, στα όρια που θέτουμε και στις δεξιότητες επικοινωνίας μας, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην εξέλιξή μας. Η σχέση που τελείωσε δεν σημαίνει αποτυχία, αν αναπτυσσόμαστε σαν άνθρωποι προχωρούμε προς την επιτυχία.

Πηγή