Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία

Sapere aude! – Τόλμα να γνωρίζεις

Πώς θα οργανώσετε το διάβασμα του παιδιού


Ακόμα και για έναν ενήλικα η σωστή οργάνωση του χρόνου και η αποτελεσματική διαχείριση των υποχρεώσεων του μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη υπόθεση. Μερικά παιδιά διαθέτουν από τη φύση τους έξοχες οργανωτικές ικανότητες, αλλά τα περισσότερα χρειάζονται τη βοήθειά μας και αυτό δεν είναι μεμπτό. Είναι υποχρέωσή μας να τους παρέχουμε τα κατάλληλα εργαλεία και την απαραίτητη υποστήριξη για να βελτιώσουν την απόδοσή τους τόσο στο σχολείο, όσο και στις εξωσχολικές δραστηριότητες.

diavasma

Δείτε πως μπορείτε να το βοηθήσετε σε μερικά απλά βήματα.

Δημιουργήστε έναν πίνακα υποχρεώσεων

Το πρώτο βήμα για τη σωστή οργάνωση των προς υλοποίηση δραστηριοτήτων είναι η καταγραφή και η ταξινόμησή τους κατά σειρά προτεραιότητας. Φτιάξτε μαζί με το παιδί έναν πίνακα με τις μέρες και ώρες της εβδομάδας και συμπληρώστε τον. Χρησιμοποιείστε διαφορετικό χρώμα για να σημειώσετε τις δουλειές που οφείλουν να πραγματοποιηθούν άμεσα και γι’ αυτές που έχουν λιγότερη σημασία.

Εναλλακτικά, μπορείτε απλά να φτιάχνετε καθημερινά μια λίστα με τις υποχρεώσεις/μαθήματα του παιδιού αρχίζοντας από την πιο απαιτητική και καταλήγοντας στην ευκολότερη και να το παροτρύνετε να σβήνει ή να βάζει τικ σε κάθε μια από τις υποχρεώσεις της λίστας που ολοκληρώθηκε.

Για να μάθετε στο παιδί να οργανώνει μόνο το διάβασμά του και να γίνει ανεξάρτητο, μπορείτε να να το βοηθήσετε να φτιάξει έναν ημερήσιο ή εβδομαδιαίο πίνακα μερικές φορές και στη συνέχεια να το παρακινήσετε να τον φτιάξει μόνο του.

Αρχίζουμε από τα δύσκολα, καταλήγουμε στα εύκολα

Συμβουλέψτε το παιδί να ξεκινήσει από τις πιο χρονοβόρες και απαιτητικές εργασίες και να αφήσει για το τέλος αυτές που είναι πιο εύκολες. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλίσετε ότι θα ολοκληρώσει τα μαθήματά του πριν κουραστεί και πως το διάβασμά του θα είναι πιο αποδοτικό. Αρχικά, ίσως χρειαστεί την καθοδήγησή σας προκειμένου να ιεραρχήσει τις δουλειές του, αλλά θυμηθείτε ότι το σημαντικό είναι να καταφέρει αργά ή γρήγορα να οργανώνει μόνο τον χρόνο του!

bored

Ορίστε ένα χώρο διαβάσματος

Δεν έχει σημασία αν αυτός ο χώρος θα βρίσκεται στο δωμάτιό του ή όχι. Συζητήστε με το παιδί σε ποιο μέρος του σπιτιού προτιμά να διαβάζει και δημιουργήστε ένα ήσυχο περιβάλλον που θα του επιτρέπει να παραμένει συγκεντρωμένο. Για παράδειγμα μπορείτε να απομακρύνετε από το χώρο διαβάσματος την τηλεόραση, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τα παιχνίδια ή ό,τι άλλο γνωρίζετε πως του αποσπά την προσοχή.

Το επόμενο βήμα είναι να οργανώσετε το χώρο αυτό κατάλληλα για μελέτη. Βιβλία, τετράδια και βοηθήματα θα πρέπει να βρίσκονται κοντά του και σε συγκεκριμένες θέσεις. Το ίδιο ισχύει για τα μολύβια, τα στυλό, τους χάρακες και ούτω καθεξής. Είναι πολύ σημαντικό ο χώρος να είναι καθαρός και τακτοποιημένος αλλά και να φωτίζεται καλά και, αν είναι δυνατό, φυσικά.

Καθιερώστε μια διαδικασία 3 βημάτων

1. Οργάνωση
Σε αυτό το βήμα το παιδί συνειδητοποιεί τι πρέπει να κάνει, πηγαίνει στον κατάλληλο χώρο και συγκεντρώνει τα απαραίτητα υλικά. Στη συνέχεια φτιάχνει μια λίστα ή έναν πίνακα με όλα όσα πρέπει να γίνουν με τη σειρά που θα γίνουν.

2. Συγκέντρωση
Σε αυτό το στάδιο πρέπει να παραμείνει συγκεντρωμένο στο στόχο του, χωρίς να αποσπάται η προσοχή του.

3. Ολοκλήρωση
Σημαίνει ότι ο στόχος επιτεύχθηκε και γίνεται έλεγχος ποιότητας του αποτελέσματος. Ελέγξτε αν έγιναν όλα όσα έπρεπε να γίνουν και αν το αποτέλεσμα είναι επαρκές.

Καθιερώστε μια συγκεκριμένη ρουτίνα

Είναι χρήσιμο το παιδί να έχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Καθιερώστε συγκεκριμένη ώρα ύπνου, φαγητού και διαβάσματος. Από τη στιγμή που θα συνηθίσει σε αυτή τη ρουτίνα θα αποκτήσει αυτοματισμούς που θα του επιτρέπουν να λειτουργεί αποτελεσματικά και ξεκούραστα.

Με επιμονή και υπομονή, θα καταφέρετε να πείσετε το παιδί να διαβάζει λίγη ώρα μετά την επιστροφή στο σπίτι από το σχολείο. Ίσως αρχικά αντισταθεί, αλλά εν τέλει θα συνηθίσει να διαβάζει το μεσημέρι και όχι… μια ώρα πριν τον ύπνο.

homework

Τα διαλείμματα είναι απαραίτητα

Σωστή οργάνωση διαβάσματος σημαίνει και ενσωμάτωση πολλών, μικρών διαλειμμάτων. Όσο απαραίτητη είναι η συγκέντρωση, τόσο… επείγουσα είναι η ανάγκη για τακτικά, μικρά διαλείμματα. Τα παιδιά μικρής ηλικίας είναι αδύνατο να μείνουν πραγματικά συγκεντρωμένα για περισσότερο από από 45 με 50 λεπτά -εξ ου και οι διδακτικές ώρες στα σχολεία δεν ξεπερνούν αυτό το χρόνο. Στη λίστα ή τον πίνακα που θα φτιάξετε λοιπόν, προσθέστε και τα απαραίτητα για το παιδί διαλείμματα. Έτσι, το μυαλό του θα «καθαρίζει» και η μελέτη θα γίνεται με περισσότερη όρεξη εν όψει του επικείμενου δεκάλεπτου διαλείμματος.

Η σημασία του σωστού σνακ

Τα μικρά, συχνά και θρεπτικά γεύματα θεωρούνται η καλύτερη ένεση ενέργειας που μπορεί κανείς να κάνει στον οργανισμό του, αφού βοηθούν στη συγκέντρωση, βελτιώνουν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και μειώνουν την αίσθηση κόπωσης.

Ετοιμάστε στο παιδί ένα σκαν πλούσιο σε πρωτεΐνες που θα βοηθήσουν τον οργανισμό του να φτιάξει περισσότερα αμινοξέα, τα οποία ενισχύουν τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών και, κατά συνέπεια, κάνουν τη σκέψη πιο διαυγή. Αυγά βραστά, τηγανητά ή μέσα σε σάντουιτς, τυρί cottage και ξηροί καρποί μπορούν κάλλιστα να εξυπηρετήσουν τον (ιερό) σκοπό σας.

Φροντίστε, επίσης, το παιδί να ενυδατώνεται πίνοντας πολύ νερό ή/ και πράσινο τσάι και φασκόμηλο, χωρίς πολλή ζάχαρη. Σημειώστε ότι η βιταμίνη Κ που περιέχεται στα πράσινα λαχανικά βελτιώνει τη λειτουργία του εκγεφάλου.

Η σεροτονίνη είναι μια ουσία που επηρεάζει θετικά τη διάθεση και, σύμφωνα με τους ειδικούς, η πόσοτητά της μπορεί να αυξηθεί μέσα από τη διατροφή. Οι τροφές, λοιπόν, που μπορούν να βοηθήσουν τον εγκέφαλο να χαλαρώνει με ευχάριστο τρόπο είναι ημαύρη σοκολάτα, οι μπανάνες, καθώς και άλλα γλυκά, αποξηραμένα φρούτα.

dry

Μην κάνετε φασαρία

Η διαδικασία του διαβάσματος απαιτεί συγκέντρωση. Αποφύγετε τις επισκέψεις, τις φωνές, τη δυνατή μουσική, την ηλεκτρική σκούπα ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή του παιδιού την ώρα της μελέτης.
Γενικά προσπαθήστε να διατηρήσετε χαμηλούς τόνους όσο διαρκεί η διαδικασία του διαβάσματος. Ιδανικά αφήστε να επικρατήσει στο σπίτι μια αίσθηση… «βαρεμάρας».Κλείστε την τηλεόραση και ασχοληθείτε με κάτι δεν θα προκαλεί τον γιο ή την κόρη σας να αφήσουν στη μέση την εργασία τους. Μπορείτε για παράδειγμα να διαβάσετε και εσείς ένα βιβλίο, να ξεσκαρτάρετε λογαριασμούς, να διπλώσετε τα σιδερωμένα ή να… καθαρίσετε φασολάκια. Όσο πιο βαρετό φαίνεται αυτό που κάνετε στο παιδί τόσο το καλύτερο.

Πηγή

Information

This entry was posted on 02/10/2016 by in παιδαγωγικά and tagged , , .

Πλοήγηση

Follow Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία on WordPress.com