Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία

Sapere aude! – Τόλμα να γνωρίζεις

Μερικές βασικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά μέχρι να γίνουν 10 χρονών


Με όλο και περισσότερες έρευνες να δείχνουν ότι τα παιδιά σήμερα ξέρουν πώς να χρησιμοποιήσουν ένα smartphone από την ηλικία των 3 ετών, αλλά δεν μπορούν να ετοιμάσουν μόνα τους ένα απλό πρωινό στα 5 ή τα 6 χρόνια τους, γίνονται όλο και πιο σαφές ότι οι γονείς πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να αρχίσουμε να τους δείχνουμε πώς να κάνουν κάποια πράγματα μόνα τους αντί να περιμένουν να τα κάνουμε εμείς -ή κάποιος άλλος- γι’ αυτά. Εξάλλου, δεν είναι τόσο πολλά τα χρόνια που μεσολαβούν μέχρι να φτάσουν στην ηλικία που θα πρέπει να διαχειρίζονται το δικό του σπιτικό. Αν θέλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να γίνουν ανεξάρτητα, ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς να τους δείξουμε πως…

kidsΕπειδή κάποια στιγμή πρέπει να γίνουν ανεξάρτητα!

Να βάζουν πλυντήριο

Δεν θα αργήσει η μέρα που θα φύγετε για διακοπές και τα παιδιά σας θα σας παίρνουν τηλέφωνο για να ρωτήσουν τι να κάνουν με τα βρώμικα ρούχα τους. Για να το προλάβετε, μπορείτε ήδη από την ηλικία των 6 ετών να αρχίσετε να τους ζητάτε να σας βοηθήσουν. Έτσι, θα παρακολουθήσουν όλη τη διαδικασία, πώς ξεχωρίζετε τα λευκά από τα χρωματιστά, πώς επιλέγετε τη δόση του απορρυπαντικού, πώς το βάζετε σε λειτουργία κ.λπ. Σταδιακά μπορείτε να τους ζητήσετε να αναλάβουν εξολοκληρου κάποια από τα στάδια της διαδικασίας.

Να μαγειρεύουν κάποιες απλές συνταγές

Όλα τα παιδιά διασκεδάζουν να ανακατεύουν υλικά και να βοηθούν στο μαγείρεμα. Το ζητούμενο είναι να ξεπεράσουμε τη δική μας αγωνία για το πόσο χάλια θα γίνει η κουζίνα με την ενασχόλησή τους αυτή! Όμως, η προετοιμασία του φαγητού είναι μια δεξιότητα που θα τους φανεί σίγουρα πολύ σημαντική στο μέλλον και πρέπει να τους επιτρέψουμε να την αποκτήσουν (δυστυχώς, αυτό γίνεται μόνο κάνοντας τους πάγκους και το πάτωμα της κουζίνας άνω κάτω!). Ξεκινήστε με κάτι απλό, όπως ένα γιαούρτι με φρούτα, ένα σάντουιτς ή ένα smoothie για παιδιά 5 ετών ή λιγότερο. Από την ηλικία των 7-8 μπορούν να φτιάξουν μια σαλάτα ή να προσθέσουν τα υλικά βάνω στη βάση της πίτσας -πάντα βέβαια με την επίβλεψη ενήλικα όταν πρόκειται να χρησιμοποιήσουν μαχαίρι ή να βάλουν και να βγάλουν φαγητά από το φούρνο.

Να χρησιμοποιούν το χάρτη

Ναι, σίγουρα το GPS θα τους φαίνεται πολύ πιο εύκολο στη χρήση, όμως πολλοί από εμάς έχουμε μάθει (με το δύσκολο τρόπο) ότι αυτά τα πράγματα σε προδίδουν εκείνη ακριβώς τη στιγμή που τα έχεις περισσότερο ανάγκη! Εξάλλου, ακόμα κι αν βρίσκεται στην οθόνη του κινητού σου, και πάλι πρέπει να ξέρεις να διαβάζεις ένα χάρτη. Κάντε το να μοιάζει με παιχνίδι, κρύβοντας μερικά αντικείμενα και στη συνέχεια δείχνοντας στο παιδί ηλικίας 3-4 ετών πού βρίσκονται πάνω σε ένα πρόχειρο σκίτσο του χώρου προκειμένου να τα εντοπίσει. Καθώς μεγαλώνει, μπορεί να κρατάει εκείνο το χάρτη του ζωολογικού κήπου για να βρει το δρόμο ώστε να φτάσετε στη λευκή τίγρη.

Να περιποιείται μια πληγή

Είναι σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά από μικρή ηλικία να μην παθαίνουν πανικό εάν δουν λίγο αίμα (που σημαίνει ότι δεν πρέπει να παθαίνουμε ούτε εμείς) κι ότι η ψυχραιμία είναι το πρώτο βήμα στη σωστή αντιμετώπιση ενός τέτοιου προβλήματος. Δείξτε του πώς ασκούμε πίεση με ένα καθαρό πανί ή γάζα πάνω στο τραύμα μέχρι να σταματήσει η αιμορραγία, πώς να την ξεπλένει με τρεχούμενο νερό, να την απολυμαίνει με ιώδιο ή αντβακτηριδιακή αλοιφή και να την καλύπτει με αυτοκόλλητο επίδεσμο -ώστε να μπορεί να το κάνει ακόμα κι όταν η μαμά δεν είναι κοντά για να του δώσει ένα φιλάκι και να περάσει!

Να καθαρίζουν το σπίτι

Δεν χρειάζεται να πάνε στο δικό τους σπίτι για να πιάσουν για πρώτη φορά σφουγγαρίστρα στα χέρια τους! Ήδη από την ηλικία των 3 ετών τα πιτσιρίκια μπορούν να ξεσκονίσουν και να βάλουν κάποια πράγματα στη θέση τους. Μετά τα 5 όχι μόνο μπορούν αλλά και διασκεδάζουν αφάνταστα με την ηλεκτρική σκούπα, ενώ λίγο αργότερα με τις κατάλληλες υποδείξεις είναι σε θέση να καθαρίζουν τις επιφάνειες της κουζίνας και του μπάνιου με ένα μη τοξικό καθαριστικό (π.χ. Λευκό ξύδι ή διάλυμα σόδας σε νερό).

Να ψωνίζουν συγκρίνοντας προϊόντα και τιμές

Για τα παιδιά η διαδικασία των αγορών φαντάζει κάτι πολύ απλό: θέλεις κάτι, το βρίσκεις στα ράφια του σούπερ μάρκετ, το πληρώνεις, τελείωσε… Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να μάθουν ότι βάζουμε σε προτεραιότητα όσα χρειαζόμαστε (και όχι ό,τι μας γυαλίζει), ότι επιλέγουμε το προϊόν που είναι πιο συμφέρον από την άποψη ποιότητας/τιμής κι ότι τα χρήματα δεν είναι ατελείωτα, αλλά απολύτως πεπερασμένα. Μερικοί τρόποι για να το συνειδητοποιήσουν είναι να τους δώσουμε να διαχειρίζονται το δικό τους χαρτζιλίκι, αλλά και να τους εξηγούμε με κάθε ευκαιρία πώς σκεφτόμαστε όταν κάνουμε οποιουδήποτε είδους αγορές («θα βάλουμε βενζίνη στο επόμενο βενζινάδικο γιατί αυτό έχει τη βενζίνη 20 λεπτά πιο ακριβή» ή «θα πάρουμε τη μεγάλη συσκευασία κρεμοσάπουνου γιατί έχει μεγαλύτερη ποσότητα με αναλογικά λιγότερα χρήματα».

Πηγή

Information

This entry was posted on 31/07/2016 by in παιδαγωγικά and tagged , .

Πλοήγηση

Follow Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία on WordPress.com