Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία

Sapere aude! – Τόλμα να γνωρίζεις

Τα 5 είδη προβληματικών αφεντικών και πως να τα διαχειριστείς


Ας το αποδεχτούμε: κάποιοι άνθρωποι είναι εντελώς τοξικοί και προβληματικοί και όταν τυχαίνει να είναι αυτοί το αφεντικό σου, είναι ικανοί να κάνουν την καθημερινότητα σου πραγματική κόλαση. Από την άλλη, άλλα αφεντικά δεν κινούνται σε τόσο ακραία πλαίσια, αλλά και πάλι η συνεργασία μαζί τους είναι ένας γολγοθάς…

chief1

Το καλό είναι ότι με έξυπνη διαχείριση, είναι εύκολο να μετριάσεις τη ζημιά και τα προβλήματα που προκαλούν ώστε να μπορέσεις να κάνεις την καθημερινότητά σου καλύτερη.

Το κλειδί είναι να ρίξεις μια καλή ματιά στις εργασιακές σχέσεις μέσα στην εταιρία που κινείσαι για μοτίβα. Για παράδειγμα, έχεις εσύ περισσότερα προβλήματα με το αφεντικό σου από ότι οι άλλοι συνάδελφοι; Εάν ναι, μπορεί να μην ταιριάζουν τα εργασιακά σας στυλ και να πρέπει να προσαρμόσεις αναλόγως τη στρατηγική σου. Αν πάντως όλοι οι συνάδελφοι έχουν προβλήματα με το συγκεκριμένο άτομο, τότε πράγματι έχεις ένα προβληματικό και απαράδεκτο αφεντικό.

Πιο κάτω θα βρεις 5 διαφορετικούς τύπους προβληματικών αφεντικών αλλά και τι ακριβώς μπορείς να κάνεις για να τον διαχειριστείς. Κάθε τύπος από αυτούς μπορεί να έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται σε μικρό ή ακραίο βαθμό, ανάλογα με την περίπτωση.

woman-boss1. Ο λεπτομερειακός

Συνήθως πρόκειται για άτομο πολύ αγχώδες, ακόμα κι αν με την πρώτη ματιά το κρύβει με επιτυχία. Φοβάται να αφήσει τον έλεγχο στους άλλους και για αυτό εμπλέκεται με κάθε πιθανή και απίθανη λεπτομέρεια της δουλειάς. Μερικές φορές είναι καινούριος στη θέση και έχει άγχος να πάνε όλα καλά. Σε αυτή την περίπτωση, με το πέρασμα του χρόνου,  όταν αρχίσει σταδιακά να νιώθει πιο άνετα, θα σταματήσει να ελέγχει τα πάντα. Άλλες φορές πάλι, είναι απλά θέμα χαρακτήρα…

Εναλλακτικά, δεν πρόκειται για άτομο με εμμονή γενικά στη λεπτομέρεια, αλλά επειδή δεν είναι ευχαριστημένος με την απόδοσή σου, αισθάνεται την ανάγκη να σε έχει από «κοντά». Το καταλαβαίνεις από το γεγονός ότι δεν φέρεται έτσι και στους υπόλοιπους υπαλλήλους.

Τι να κάνεις: Μιας και πρόκειται για άτομο που φοβάται να μην χάσει τον έλεγχο, φρόντισε να τον κάνεις να νιώθει άνετα με τις αποφάσεις και τις δράσεις σου. Δώσε του όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται προτού σε ρωτήσει, ειδικά για θέματα που γνωρίζεις ότι είναι σημαντικά για αυτόν. Προσπάθησε να προβλέπεις και να συζητάς πιθανούς ενδοιασμούς του. Συμφώνησε εκ των προτέρων μαζί του, για το ποιες αποφάσεις μπορείς να παίρνεις μόνος σου και για ποιες θα πρέπει να συμβουλεύεσαι άλλους.

Τι να μην κάνεις: Ποτέ μην τον αφήνεις στο σκοτάδι ή του κρύβεις πληροφορίες, νομίζοντας ότι έτσι θα ξεφύγεις από τον μεγεθυντικό φακό του. Θα αγχωθεί ή θα γίνει καχύποπτος μαζί σου και θα αρχίσει  να σε παρακολουθεί ακόμα πιο στενά.

2. O αναβλητικός

Σε περίπτωση που έχει αυτογνωσία, το αναβλητικό αφεντικό το παραδέχεται ότι δεν είναι πολύ καλά οργανωμένο και για αυτό καθυστερεί να λάβει αποφάσεις. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι ανοιχτός σε συζητήσεις για το πώς μπορούν να γίνονται τα πράγματα πιο γρήγορα και πιο ομαλά. Στην κακή περίπτωση όμως, ο αναβλητικός απλά φοβάται μήπως πάρει κάποια κακή απόφαση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να μην παίρνει απόφαση για δράση, αν δεν έχει πρώτα συμβουλευτεί κάθε τμήμα της εταιρίας και δεν έχει υπερ-αναλύσει και το παραμικρό.

Τι να κάνεις: Αφού γνωρίζεις, ότι η λήψη αποφάσεων από το αφεντικό θα πάρει πολύ χρόνο, συμπεριέλαβε και αυτό τον χρονικό παράγοντα στον προγραμματισμό σου για το project. Αν του αρέσει να έχει πολλά δεδομένα, συμβουλεύσου 1-2 πηγές από πριν και συμπεριέλαβε τα δεδομένα αυτά στη δουλειά σου, ώστε να τον καθησυχάσεις ότι έχεις υπολογίσει κάθε ενδεχόμενο. Με μεγάλα και πολύπλοκα project ή σημαντικές αποφάσεις, μην ζητάς πλήρη έγκριση από την αρχή. Αντίθετα, πάρε μόνο ένα αρχικό ΟΚ από το αφεντικό σου ώστε να μπορείς εν τω μεταξύ να αρχίσεις να δουλεύεις και να προχωράς το project και επανέρχεσαι αργότερα.

Τι να μην κάνεις: Ποτέ μην περιμένεις μέχρι το τελευταίο λεπτό για μια σημαντική απόφαση, ώστε να πιεστεί να απαντήσει άμεσα. Μπορεί να πιστεύεις ότι έτσι θα τον αναγκάσεις να τελειώσει το θέμα, αλλά δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση.

3. Ο επιπόλαιος

Το επιπόλαιο αφεντικό δεν συνειδητοποιεί ότι είναι επιπόλαιο και αγχώδες. Παίρνει βιαστικές αποφάσεις χωρίς την απαραίτητη γνώση ή πληροφορία. Σε μια καλή εναλλακτική, είναι ανοιχτός σε προτάσεις, ιδέες και πληροφορίες. Άλλοι όμως πέρα από επιπόλαιοι είναι και πεισματάρηδες.

Τι να κάνεις: Εάν το αφεντικό σου είναι δεκτικό, πρόσφερε του πληροφορίες με έναν βοηθητικό τρόπο, χωρίς να γίνεσαι υπεροπτικός. Κάνε τον να νιώσει ότι έχει το σεβασμό σου. Όταν χρειάζεται να παρθεί κάποια απόφαση, πρότεινε μερικές καλές εναλλακτικές για να λάβει υπόψη. Με χαλαρό τρόπο εξήγησέ του τα μειονεκτήματα που μπορεί να υπάρξουν σε άλλες εναλλακτικές.

Τι να μην κάνεις: Μην προσπαθήσεις ποτέ να επιδείξεις την ανώτερη γνώση σου, γιατί θα σε βάλει στο μάτι.

Screaming-Boss1

4. Ο αυταρχικός

Ο αυταρχικός επικοινωνεί μόνιμα με άμεσο και εξουσιαστικό τρόπο. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι ανοιχτός σε προτάσεις και feedback. Σε άλλες περιπτώσεις όμως θεωρεί ότι μόνο αυτός έχει όλες τις σωστές απαντήσεις και τρόπους, και προσδοκά όλα να γίνονται όπως θέλει αυτός.

Τι να κάνεις: Δείξε του ότι αναγνωρίζεις την αξία των ιδεών του ή της μεθόδου του. Μην παρουσιάζεις τις απόψεις σου με απόλυτο ή συγκρουσιακό τρόπο, αντίθετα ρώτα εάν είναι θετικός στο να ακούσει μία πρόταση ή να σκεφτεί κάποιες επιπλέον δυνατότητες. Όταν χρησιμοποιείς πολύ ευθύ τρόπο, αυτά τα αφεντικά το βλέπουν ως την αρχή μιας διαφωνίας. Γι αυτόπροτίμησε να χρησιμοποιείς πιο απαλές ερωτήσεις, προκείμενου να περάσεις αυτό που θες, χωρίς να γίνει αμυντικός και να «κλειστεί». Ξεκίνα τις προτάσεις σου με «πιστεύεις ότι θα μπορούσαμε..» ή «τι θα έλεγες να σκεφτόμασταν και το..» αντί για «θα έπρεπε» ή «πρέπει να κάνουμε».

Τι να μην κάνεις: Ποτέ μην πεις σε ένα αυταρχικό αφεντικό ότι «αυτό δεν γίνεται» ή «αυτό δεν μπορεί να το κάνει», θα θυμώσει αμέσως.

5. Ο κακοποιητικός

Το κακοποιητικό αφεντικό χάνει συχνά την ψυχραιμία του εκνευρίζεται και βάζει τις φωνές. Μετά ηρεμεί και συζητάει λογικά. Στις καλές περιπτώσεις υπάρχουν και φορές που απολογείται για την συμπεριφορά του. Στις κακές περιπτώσεις όμως, πρόκειται για έναν εντελώς τοξικό άνθρωπο που είναι συνηθισμένος να φέρεται κακοποιητικά στους άλλους.

Τι να κάνεις: Για τις απλές περιπτώσεις, προσπάθησε να αποφύγεις το αυτόματο ανακλαστικό «μάχης ή φυγής», έτσι ώστε ούτε να τσακωθείς μαζί του, ούτε να υποχωρήσεις ατάκτως. Αντίθετα προσπάθησε να διατηρήσεις ένα ήρεμο και λογικό στυλ επικοινωνίας. Με αυτό τον τρόπο θα τον παρασύρεις σε πιο ήπιο τόνο και η συζήτηση θα γίνει σε πιο πολιτισμένα πλαίσια.

Τι να μην κάνεις: Σε περίπτωση που η κατάσταση εκτραχυνθεί δεν έχει νόημα να προσπαθείς να τη διαχειριστείς. Εάν το καθημερινό σου άγχος και φόβος αυξηθούν πολύ, καλύτερα να εστιάσεις τις προσπάθειές σου είτε σε κάποια μετάθεση εντός της επιχείρησης, είτε στην εύρεση κάποιας άλλης εργασίας με πιο ψυχολογικά υγιείς ανθρώπους.

Το δικό σου αφεντικό;

Ως μια πρώτη εισαγωγή αυτοί είναι οι 5 τύποι προβληματικών αφεντικών. Εσένα το αφεντικό σου σε ποια κατηγορία ανήκει και τι προβλήματα σου δημιουργεί; Θες βοήθεια για να τον αντιμετωπίσεις; Έχε υπόψη επίσης ότι δεν είναι όλα τα αφεντικά προβληματικά, υπάρχουν και οι 5 τύποι λειτουργικών αφεντικών, και αυτοί με τις διαφορές τους και τις ιδιοτροπίες τους.

 

Πηγή,  του Γιώργου Παλαιού, που η ειδίκευσή του είναι η ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων, η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας (talent management) και η παρακίνηση του προσωπικού της επιχείρησης (δημιουργία κινήτρων). Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται.

Information

This entry was posted on 19/05/2016 by in ψυχολογία and tagged .

Πλοήγηση

Follow Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Παιδεία on WordPress.com